Druk w Polsce nie umarł, a nawet ma się bardzo dobrze. Doskonale widać to m.in. po aktywności polskich designerów na platformach takich jak Behance, gdzie gromadzone są najciekawsze projekty graficzne z całego świata. Przedstawiamy pięć najświeższych propozycji polskich projektantów, których dzieła mają w sobie to „coś”.

Kuba Sowiński – Okładka książki K. Moczarskiego „Rozmowy z katem”

Krakowski projektant zajmujący się tworzeniem grafiki użytkowej ze szczególnym uwzględnieniem projektów dla wydawnictw oraz poligrafii. Jego najnowsze dzieło to przeprojektowanie, tj. stworzenie nowej edycji dwóch książek, które były kiedyś małą serią. Pierwsza to „Rozmowy z katem” Kazimierza Moczarskiego, a druga to biografia pisarza. Dla obu książek projektant zaproponował cztery nieznacznie różniące się od siebie wersje, w których prym wiodą prosta kolorystyka oraz figury geometryczne.

Dawid Ryski – plakaty koncertowe 2018

Dawid Ryski, znany jako Talkseek lub Risky to młody polski ilustrator, grafik i muzyk projektujący plakaty koncertowe, okładki płyt oraz tworzący ilustracje do prasy. Jego plakat (jeden z wielu z serii gigposters) promujący koncert zespołu Fever Ray w warszawskiej Progresji ujmuje prostotą. Osoby śledzące aktualności dotyczące grafiki użytkowej w Polsce bez problemu rozpoznają jego indywidualny styl, który sam określa jako połączenie street artu z ilustracją. Dostrzec w nim można inspiracje m.in. wyglądem starych pudełek od zapałek, polskich okładek płyt winylowych z lat 60. i 70. czy też amerykańskich sitodruków koncertowych.

Zespół Wespół –  seria książkowa „Fukier i wino”

Projekt graficzny serii książek o historii wina w Polsce przygotowany został przez warszawską interdyscyplinarną pracownię projektową Wespół Zespół. Tom pierwszy jest studium dotyczącym winnych tradycji Warszawy. Ze względu na fakt, że publikacja ma charakter naukowy i w treści występuje dużo rozbudowanych przypisów, zastosowano znaczny kontrast stopnia pisma pomiędzy tekstem głównym i przypisami. Kompozycja strony charakteryzuje się szerokimi marginesami, w ich obrębie umieszczane są nie tylko stałe elementy, takie jak pagina i żywa pagina, ale również małe ilustracje oraz podpisy. Projekt wyróżnia się ornamentyką nawiązującą do motywów ikonograficznych związanych z uprawą winorośli, produkcją i spożywaniem wina.

Ola Jasionowska – plakaty 2018

Młoda artystka, która tworzy plakaty, gify, neony oraz zajmuje się upiększaniem przestrzeni Warszawy jako grafik miejski. Jej prace charakteryzują się użyciem odważnych i kontrastujących kolorów, a styl jej projektów portal abduzeedo.com porównał do „wycinankowego” (cut-paper) sposobu tworzenia Saula Bassa, amerykańskiego reżysera i twórcy plakatów filmowych tworzącego w latach 50. i 60. Najnowsze plakaty Oli Jasionowskiej bazują na barwach takich jak czerwień, granat, beż, grafit oraz zieleń, a także prostej, bezszeryfowej typografii.

UVMW Studio – projekt wizualizacji graficznej dla Lodów Syrenka

Warszawskie studio UVMW to zespół projektantów specjalizujących się w tworzeniu niezwykłych projektów brandingowych i komunikacji wizualnej. Realizują wiele nietypowych zadań związanych z budowaniem marki, od małych form po duże systemy identyfikacji i wielokanałowe kampanie reklamowe. Projekt dla firmy Lody Syrenka obejmuje stworzenie pełnej tożsamości marki, tj. logotypu, materiałów reklamowych oraz projektowanie opakowań. W logotypie stylizowanym na znak neonowy, mającym przypominać o miejskim stylu życia, wykorzystano symbol kulturowy Warszawy, czyli Syrenkę. Ponieważ, zdaniem twórców z UVMW, marka Lody Syrenka reprezentuje energię miasta zamkniętego w różnych smakach, postanowili oni zmienić ogon syreny w rożek lodowy.