Apla – to jednolite tło nałożone jedną farbą dowolnego koloru w ilości dokładnie 100%. Efektem apli jest jednolita powierzchnia druku (zamiast rastra) czyli pełne krycie.

Bigowanie (przegniatanie) – proces introligatorski polegający na odciskaniu (wgniataniu) rowków w materiale, np. papierze lub kartonie w celu ułatwienia jego złamywania. Na odciśnięty rowek mówi się biga lub bardziej po polsku – przegniecenie.

CMYK – zestaw czterech podstawowych kolorów farb drukarskich stosowanych powszechnie w druku kolorowym w poligrafii. Na zestaw tych kolorów mówi się również barwy podstawowe, procesowe lub kolory triadowe.

    C – cyjan (ang. Cyan)
    M – madżenta (ang. Magenta)
    Y – żółty (ang. Yellow)
    K – czarny (ang. blacK)

CTP – (ang. Computer To Plate, pol. z komputera na płytę) polega na bezpośrednim naświetlaniu form drukowych z plików postscriptowych. Jedna z dwóch podstawowych metod tworzenia formy drukowej. Drugą jest CtF (ang. Computer-to-Film), czyli metoda stykowa, analogowa.

DPI (ang. Dots Per Inch) – liczba plamek przypadająca na cal długości. Jednostka ta opisuje stopień oddawania szczegółów kształtu obrazu w sterowanych komputerowo urządzeniach drukujących, naświetlających, a także wycinających, grawerujących itp.

DTP (ang. Desktop Publishing, czyli publikowanie zza biurka) – ogół czynności związanych z przygotowaniem na komputerze materiałów, które będą później powielone metodami poligraficznymi.

Falcowanie (złamywanie) – jedno- lub wielokrotne składanie arkusza papieru, czystego lub zadrukowanego, na pół (najczęściej) lub w dowolnych innych proporcjach, na różne sposoby (w różnych kierunkach), w celu osiągnięcia docelowego formatu i liczby stron składki. Np. trzykrotne złożenie na pół arkusza daje składkę szesnastostronicową. Każde miejsce zaginania arkusza to falc (złam).

Folia magnetyczna – wykonana jest z połączenia syntetycznej gumy oraz drobnych elementów ferromagnetycznych, tj. posiadających własne, spontaniczne namagnesowanie. Jej wierzchnią warstwę można zadrukować w dowolny sposób, np. nazwą lub logotypem firmy. W Grupie FKD stosujemy ją do produkcji notesów i kalendarzy, które można zawiesić na różnych elementach metalowych, np. lodówce. Klienci mogą u nas zamówić zarówno notes, jak i kalendarz magnetyczny, z główką wykrojoną w dowolnym kształcie.

Foliowanie (laminowanie) – rodzaj uszlachetnienia druku polegający na przyklejeniu do powierzchni zadrukowanej przezroczystej folii (laminatu) jednostronnie lub dwustronnie. Dzięki laminowaniu, zadrukowana powierzchnia uzyskuje dodatkowe walory estetyczne oraz zostaje zabezpieczona przed działaniem mechanicznym, chemicznym, promieniowaniem UV i wilgocią. Wyróżnia się dwa pod­sta­wowe rodzaje folii: błysz­czącą i matową. Folia błysz­cząca daje efekt gładkiej, odbijającej światło powierzchni. Folia matowa tworzy natomiast satynową, nieodbijającą promieni światła elegancką powłokę. Ciekawy, kontrastowy efekt uzyskuję się nakładając na matową folię lakier punktowy UV.

Gęstość optyczna – logarytm dziesiętny odwrotności zdolności przepuszczania lub odbijania światła przez dany materiał. Parametr mówiący o stopniu zaciemnienia (krycia) na kliszy, płycie CTP bądź wydruku. Pomiaru dokonuje się densytometrem na powierzchni całkowicie zaczernionej, a więc pozbawionej rastra. Im większa gęstość optyczna, tym mniejsza ilość światła odbitego lub przechodzącego.

Gramatura – waga papieru podawana w gramach na metr kwadratowy. W praktyce gramatura papieru wskazuje na jego grubość. Im wyższa gramatura, tym grubszy i sztywniejszy jest papier.

Indywidualny projekt – indywidualny, czyli właściwy tylko jednemu, konkretnemu klientowi. W Grupie FKD oznacza to, że wygląd każdego z dostępnych u nas produktów, dostosowywany jest do projektu i oczekiwań zamawiającego. Indywidualny projekt oznacza więc, że w miejscach, w których na stronie www prezentujemy przykładowe grafiki, klient może umieścić swój logotyp, nazwę firmy oraz inne, istotne elementy graficzne, np. zdjęcia. Klienci mogą dostarczyć nam gotowy projekt np. kalendarza lub notesu, albo zlecić jego wykonanie naszym specjalistom.

Karton – wyrób papierniczy jedno- lub wielowarstwowy, którego najczęściej stosowana gramatura wynosi od 160 do 315 g/m². W przemyśle poligraficznym dostępny jest od 190 do 500 g/m². Odznacza się dobrą elastycznością oraz łatwością zadrukowywania. Karton dostępny jest w wersjach jedno- lub dwustronnie powlekanych. Z powodzeniem stosowany jest nie tylko do produkcji opakowań, ale także kalendarzy, okładek notesów, książek i katalogów.

Kaszerowanie – uszlachetnianie kartonu lub tektury falistej poprzez oklejanie cienkim papierem (niezadrukowanym lub zadrukowanym) w celach dekoracyjnych lub technologicznych. Typowym przykładem kaszerowania jest oklejanie cienkim, zadrukowanym papierem powierzchni tektury falistej przeznaczonej na opakowania produktów, której nie da się bezpośrednio zadrukować na maszynie drukarskiej z powodu jej grubości oraz wewnętrznej struktury.

Klips – metalowy uchwyt podnoszony do góry i opuszczany w dół służący do przytrzymania luźnych kartek. Podkładki z tektury litej lub tworzywa z klipsem wykorzystywane są zarówno w pracy biurowej jak i produkcyjnej. Pozwalają na szybkie i wielokrotne przekładanie dokumentów pod klipsem.

Kolory dodatkowe – gotowe kolory, dostępne w dużej liczbie różnych odcieni. Najczęściej stosowanym systemem kolorów jest system zgodności kolorów Pantone ® (Pantone Matching System – PMS). Również srebrny, złoty i inne metaliczne kolory należą do kolorów dodatkowych.

Lakier UV punktowy – jest typem lakieru używanego do utrwalania i podkreślania walorów druku. Produkuje się go ze zmodyfikowanych żywic i dodatków wzmacniających, a utrwala za pomocą naświetlań promieniami ultrafioletowymi, czyli UV. W poligrafii najczęściej stosuje się lakier UV wybiórczy, nazywany również punktowym. Nakładany jest on tylko na wybrane, wskazane przez klienta elementy projektu graficznego, a nie na całą jego powierzchnię. Lakier UV punktowy dostępny jest w wersji błyszczącej oraz matowej. Jest bezbarwny, dzięki czemu nie wpływa na zmianę kolorystyki wydruku. Można go zastosować wyłącznie na elementach o wielkości powyżej 0,5 mm.

Liniatura rastra – liczba linii przeźroczystych lub nieprzeźroczystych mieszczących się na jednostce długości, stosowanych w rastrach, określana w liniach na cal (rzadziej na cm).

Makieta – projekt układu graficznego publikacji wydawniczej, wykonanej jako wzorzec do formowania (łamania) poszczególnych stronic druku, przedstawionego jako zbiór kartek określonego formatu lub wydruki komputerowe składu i (lub) ilustracji.

Mora – niepożądany efekt, pojawiający się w postaci regularnych punktów lub wzorów, wskutek krzyżowania się układu co najmniej dwu regularnych siatek rastrowych, lub wzorów podobnego rodzaju (a także krzyżowania się rastra z układem pikseli bitmapy).

Okładka miękka – ze względu na szybki czas realizacji oraz niewysoką cenę jest jedną z najczęściej wybieranych przez klientów typów okładek. Wykonuje się ją na ogół ze sztywnego kartonu lub papieru kredowego o wysokiej gramaturze. Notes, który jest wklejany w okładkę miękką, posiada podkładkę z kartonu i jest zaklejony górą lub bokiem w zależności od rodzaju notesu. Nadruk wykonuje się bezpośrednio na papierze okładki. Przed wklejeniem notesu okładka musi zostać zbigowana żeby łatwo się zamykała. W okładce miękkiej można również wykonać wycięcie na długopis lub ołówek.

Okładka twarda – składa się z niezależnych elementów usztywniających wykonanych z tektury litej, tj. okładzin (przedniej i tylnej części okładki) oraz grzbietówki (usztywnienia grzbietu). Łączone są one ze sobą za pomocą oklejki, czyli dodatkowej, zewnętrznej warstwy najczęściej zadrukowanego papieru lub płótna. Wewnętrzna strona okładki wyklejona jest białym lub zadrukowanym papierem. Nasza oprawa twarda posiada grzbiet prosty (niezaokrąglony).

Oprawa introligatorska – forma wykończenia druku lub niezadrukowanego papieru, polegająca na trwałym połączeniu kart (wkładu) z okładką. W przypadku książek są to procesy obejmujące składanie (falcowanie) wydrukowanych arkuszy do ustalonego formatu, zbieranie składek (kompletowanie), szycie, obcinanie oraz łączenie ich z okładką. W notesach i kalendarzach bardzo często stosuje się oprawę w spiralę i listwę.

Oprawa w listwie – w Grupie FKD stosujemy ją w kalendarzach plakatowych, planerach ściennych, a także samych plakatach. Głównym celem listwowania jest usztywnienie górnej i dolnej krawędzi produktu oraz podniesienie jego wartości estetycznych. Listwa obciąża dolną krawędź, dzięki czemu zabezpiecza wyrób przed zwijaniem się papieru. W Grupie FKD oferujemy kalendarze z listwami do wyboru aż w 8 kolorach. Do kalendarzy plakatowych stosujemy listwę z dodatkową zawieszką dzięki której można je łatwo zawiesić na ścianie.

Oprawa w spiralę – w tej oprawie okładka oraz wkład produktu, np. notesu czy kalendarza, łączone są ze sobą za pomocą metalowej spirali. W Grupie FKD oferujemy dwa typy oprawy spiralnej – spiralę wewnętrzną oraz zewnętrzną. W pierwszym przypadku spirala jest zawsze widoczna na produkcie, zarówno otwartym jak i zamkniętym. Przy zastosowaniu spirali wewnętrznej, drutem połączone są wyłącznie kartki wkładu oraz tylna okładka. Po zamknięciu notesu czy kalendarza, spirala widoczna jest wyłącznie z tyłu produktu. W przypadku kalendarzy ściennych stosuje się spiralę z haczykiem, dzięki któremu można go zawiesić. Do wyboru mamy 8 kolorów spirali.

Pagina – liczba oznaczająca kolejność stronicy.

Pantone – system identyfikacji kolorów opracowany przez firmę Pantone inc. z USA. Kolory oznaczane są numerem (np. PMS 130) z oznaczeniami dodatkowymi takich cech jak fluorescencja, metaliczność itp. Podstawowa skala opisuje 1114 kolorów. Powstają one przez zmieszanie 15 pigmentów (w tym białego i czarnego). Stąd ich odwzorowanie na skalach CMYK i RGB nie jest oczywiste. Kolory te w druku są traktowane jako dodatkowe.

Papier ekologiczny – w całości lub w przeważającej części jest produkowany z surowców poddanych recyklingowi. Większość zawiera w składzie surowcowym włókna wtórne. To one sprawiają, że ekologiczny papier zyskuje naturalny, surowy i indywidualny wygląd. Dostępny jest u nas w gramaturach od 80 do nawet 300 g. Może być wykorzystywany zarówno w druku offsetowym, jak również cyfrowym. Zależnie od grubości stosuje się go do druku notesów, kalendarzy, książek, zeszytów i broszur, itp.

Papier kredowy – jest to papier, który można u nas zadrukować od gramatury 90 do 350 g. Charakteryzuje się przyjemną w dotyku, gładką powierzchnią. Papier kredowy w branży poligraficznej  nazywany jest potocznie „kredą”. Dostępny jest w wersji błyszczącej i matowej. Stosuje się go najczęściej do druku katalogów, ulotek, teczek, okładek książek i notesów, kartek światecznych, a także wizytówek.

Papier offsetowy – jeden z najbardziej powszechnych typów papierów wykorzystywanych w poligrafii. Najczęściej stosowany jest papier o gramaturze od 80 do 120 g. Odznacza się matową i delikatnie chropowatą powierzchnią. Najczęściej wybierany jest do druku papierów firmowych, wkładów książek, notesów i kalendarzy, biuwarów i broszur. Stosuje się go zarówno w druku offsetowym jak i cyfrowym.

Paser – element graficzny (niewielki znacznik, zazwyczaj w postaci kombinacji kół i centralnie ustawionych na nich krzyżyków) umieszczany poza formatem netto publikacji. Pasery znajdują się na każdym z wyciągów barwnych w tym samym miejscu i mają ten sam kształt. Służą jako „celownik” w druku barwnym, do dokładnego dopasowania nanoszonego obrazu drukowego kolejnymi farbami drukowymi, w to samo miejsce. W druku jednokolorowym pasery nie mają zastosowania.

Profil ICC  – plik cyfrowy zawierający charakterystykę barwną urządzenia „pracującego z kolorem” (drukarka, monitor, skaner itp).  Można w dużym uproszczeniu przyjąć, że profil ICC to cyfrowy zapis charakteryzujący w jaki sposób konkretne urządzenie, na wybranym materiale zreprodukuje konkretną barwę. Profil ten jest zgodny z wymaganiami określonymi przez Specyfikację ICC (International Color Consortium).

Raster – jednotonalny obraz składający się z drobnych kropek (lub w szczególnym przypadku z linii), dający podczas oglądania z normalnej odległości wrażenie istnienia półtonów, gdy kropki te są już na tyle małe, że zlewają się z otaczającym je tłem. Jasność osiągniętych w ten sposób półtonów wynika ze stosunku powierzchni zajętej przez elementy rastra (plamki rastra) do powierzchni otaczającego te elementy niezadrukowanego jasnego (najczęściej białego) podłoża drukowego.

RGB –  jeden z modeli przestrzeni barw, opisywanej współrzędnymi RGB. Jego nazwa powstała ze złożenia pierwszych liter angielskich nazw barw: R – red (czerwonej), G – green (zielonej) i B – blue (niebieskiej), z których model ten się składa. Jest to model wynikający z właściwości percepcji ludzkiego oka, w którym wrażenie widzenia dowolnej barwy można wywołać przez zmieszanie w ustalonych proporcjach trzech wiązek światła o barwie czerwonej, zielonej i niebieskiej.

RIP (ang. Raster Image Processor) – oprogramowanie, układ scalony, lub całe stanowisko komputerowe mające służyć zamianie obrazu ciągłotonalnego (zawierającego kolor na wielu stopniach jasności) na obraz rastra, w którym stosunek powierzchni punktów rastrowych do tła ma odwzorować odpowiedni odcień. Punkty rastrowe mają z samej swojej natury jedną jedyną barwę – pełną, 100-procentową i właśnie ich wielkość w porównaniu do tła daje wrażenie odpowiedniego rozjaśnienia (tonu).

Rozdzielczość – miara jakości lub cecha charakteryzująca zdolność odwzorowania szczegółów obrazu, np. optycznego lub fotograficznego, określana liczbą punktów (pikseli lub linii), dających się policzyć na jednostkę długości.

Rycowanie – nacinanie powierzchni wyrobu papierniczego (najczęściej folii samoprzylepnej lub papieru samoprzylepnego) bez przecięcia podłoża na wylot.

Separacja barw – dzielenie oryginału barwnego na oddzielne rozbarwienia, odpowiadające trzem barwom podstawowym: niebieskozielonkawej, purpurowej, żółtej i dodatkowo czarnej, w systemie CMYK stosowanym w procesie drukowania. W przypadku drukowania farbami dodatkowymi liczba rozbarwień może być inna.

Spad  – obszar grafiki wychodzący poza linię cięcia definiującą format strony netto. Spad gwarantuje, że obszar druku będzie dochodził do samej krawędzi po przycięciu arkusza.

Sztancowanie (wykrawanie) – czynność introligatorska polegająca na wykrawaniu z arkusza (lub stosu arkuszy) papieru, kartonu, tektury lub innego podobnego podłoża, pożądanego kształtu, którego nie można uzyskać za pomocą zwykłego krojenia na gilotynie introligatorskiej. Wykrawania dokonuje się za pomocą wykrojnika.

Tłoczenie hot-stamping (termodruk) – technika uszlachetniania podobna do „suchego tłoczenia” lecz z użyciem kolorowych folii hot-stampingowych i matryc wypukłych wykonanych z materiału przewodzącego ciepło.

Tłoczenie suchy tłok – rodzaj uszlachetnienia druku. Jest to proces tworzenia w materiale tłoczonym (zwykle papier, karton, skóra) trójwymiarowego wzoru przez ściśnięcie matrycą/patrycą, zazwyczaj w celu uwypuklenia, nadrukowanego wcześniej wzoru (napis, logo, element zdobniczy).

Układ graficzny (layout) – zaprojektowane rozmieszczenie elementów graficznych na arkuszu, karcie, stronicy lub innej formie.

Znaczniki – nazywane bywają również zakładkami indeksującymi. Są to różnej wielkości, dostępne w kilku kolorach, karteczki samoprzylepne wykonane z folii lub papieru. W Grupie FKD oferujemy zarówno foliowe, jak również papierowe znaczniki z dodatkową, zadrukowaną okładką. Znaczniki można wykorzystać do zaznaczania ważnych miejsc w książkach czy dokumentach, a także indeksowania dokumentów w segregatorach. Na znacznikach papierowych można robić odręczne notatki.