Dzięki kodom QR tradycyjne wydruki mogą przekazywać zdecydowanie więcej informacji niż zmieści papier. Jak to możliwe? Po zeskanowaniu charakterystycznego kwadratu ze świata analogowego przenosimy się do wirtualnego. A tam prezentowane mogą być m.in. zdjęcia, nagrania audio i video czy teksty nt. produktu lub firmy. Sprawdź, dlaczego warto pamiętać o kodach QR przy tworzeniu projektów rozmaitych produktów poligraficznych - wizytówek, notesów, katalogów, kalendarzy, ulotek i pudełek.
Zamawiasz produkty poligraficzne w drukarni Grupy FKD? Już teraz GRATIS wygenerujemy dla Ciebie kod QR i umieścimy go w projekcie Twoich kalendarzy, pudełek, katalogów itp.!
Co to jest kod QR?
Kod QR to modułowy, dwuwymiarowy i stałowymiarowy kod graficzny. Zamiast z pasków, jak w kodzie kreskowym, składa się z ułożonych w określonej kombinacji jasnych i ciemnych kwadratów. Został opracowany w 1994 roku przez japońską firmę Denso Wave. Po zeskanowaniu smartfonem lub tabletem urządzenia te automatycznie kierują użytkownika w konkretne miejsce w sieci www określone przez kod QR. Najczęściej w kodzie QR „zaszyty” jest adres strony internetowej firmy czy produktu. Może to być też: link do sklepu internetowego lub mapy on-line, galerii zdjęć produktu/firmy czy profilu w mediach społecznościowych. Czasami kody QR kierują do serwisu z filmami (np. YouTube), gdzie klient znajdzie materiały dot. sposobów wykorzystania produktu czy jego recenzje. Popularne są też wizytówki firmy w wersji do zapisania (QR vCard) czy linki kierujące do katalogu produktu w wersji PDF. Kod QR pozwala zwiększyć skuteczność reklamową wydruków przez przeniesienie działań marketingowych z papieru do świata wirtualnego.
Kody QR – czy warto?
Kody QR pozwalają na łączenie w działaniach marketingowych dwóch wymiarów - analogowego i wirtualnego. Oprócz informacji utrwalonych na papierze, np. na pudełku produktowym, w katalogu, na wizytówce czy w kalendarzu z logo firmy, klienci mogą dowiedzieć się więcej o produkcie czy firmie ze strony internetowej. Co więcej, w sieci www możesz skierować ich nie tylko do danych, ale też zapewnić im dodatkowe wrażenia, np. wizualne (zdjęcia i filmy). To nie koniec zalet stosowania kodów QR na wydrukach firmowych czy produktowych. Inne to np.
pozytywny wizerunek nowoczesnej, nadążającej za rozwojem technologicznym firmy/produktu w oczach klientów;
wygoda klientów, którzy mogą uzyskać dodatkowe informacje nt. produktu czy firmy po szybkim i łatwym zeskanowaniu kodu QR;
możliwość zwiększenia interakcji z użytkownikami i dłuższego oddziaływania na nich reklamy;
możliwość analizy zachowań klientów (np. czasu pozostania na stronie www produktu/firmy, aktywności w sklepie on-line, przechodzenia przez kolejne zakładki strony www, ale też określenia lokalizacji, w której kod QR został zeskanowany);
zabezpieczenie produktu przed podrabianiem (jak w przypadku opakowań leków, które każdorazowo mają skanowane kody QR przed wydaniem klientom w aptece);
przekazanie klientom instrukcji bezpiecznego utylizowania opakowania czy informacji o ekologicznych działaniach firmy (np. wykorzystaniu ECO papieru do stworzenia pudełek, katalogów, wizytówek).
Jak wkomponować kody QR w projekt poligraficzny?
Kod QR, podobnie jak kod kreskowy, jest elementem graficznym, który niejako wtapia się w tło. Projekt graficzny pudełka, kalendarza, notesu, katalogu, wizytówki czy ulotki z dobrze ulokowanym kodem QR nie traci więc na atrakcyjności, a wręcz ją zyskuje. Przeważnie kody QR mają standardowy kwadratowy kształt i czarno-biały wygląd. Umieszcza się je najczęściej z tyłu lub na boku opakowania czy też przy krawędzi ulotek, wizytówek i katalogów. Coraz częściej jednak projektanci grafiki użytkowej tworzą kolorowe kody QR. W takim przypadku należy jednak pamiętać, aby unikać tworzenia kodów QR w odwróconych kolorach, a także zachować odpowiedni kontrast barw (zbyt jasne kwadraciki będą nieczytelne dla skanerów kodów QR w telefonach i tabletach). Popularne jest też umieszczanie logotypu marki/firmy na tle kodu Qr lub w jego centralnej części. W Grupie FKD za tworzenie i wkomponowanie kodów QR w projekty poligraficzne odpowiadają profesjonalni graficy.
Na jakich produktach warto umieścić kod QR?
Kody QR mogą być stosowane na każdym papierowym materiale reklamowym firmy czy produktu. Najczęściej stosuje się je na opakowaniach, tj. pudełkach produktowych, ale też na ulotkach. Dzięki kodom QR ograniczone przez powierzchnię zadruku informacje mogą dotrzeć do klientów w wersji wirtualnej. Coraz częściej firmy zamawiają kody QR na wizytówkach swoich pracowników - zwłaszcza mowa o kodach QR vCard, które automatycznie po zeskanowaniu zapisują w liście kontaktów smartfona wizytówkę on-line. W Grupie FKD na Twoje życzenie GRATIS dodamy kody QR do wszystkich Twoich zamówień:
pudełek produktowych,
kalendarzy firmowych,
notesów z logo firmy,
ulotek i katalogów,
teczek firmowych,
kartek firmowych i wizytówek.
Chcesz zamówić wydruki firmowe z kodami QR? Nasi specjaliści podpowiedzą, do jakich treści powinny one kierować oraz wkomponują je w Twój projekt graficzny. Skontaktuj się z nami!