Gdy mamy gotowy projekt, przychodzi czas na szczegółowe ustalenia z drukarnią. Jednym z najważniejszych jest wybór odpowiedniego papieru do druku. Jaki jego typ wybrać do kalendarza, a jaki do notesu czy ulotek? Jakie rodzaje papieru wyróżnia się w poligrafii? Co to jest gramatura? Czy drukarnia udostępnia próbniki? Na te i inne pytania odpowiada Wiesław Atłas, kierownik produkcji w Grupie FKD, a jednocześnie poligraf z 40-letnim doświadczeniem w branży.

Jakie rodzaje papierów można wyróżnić?

Biorąc pod uwagę surowiec, który został wykorzystany do produkcji papieru, możemy wyróżnić cztery jego typy, tj. papier bezdrzewny z masy celulozowej, papier półdrzewny z masy celulozowej z dodatkiem ścieru drzewnego, papier drzewny ze ścieru i makulatury z dodatkiem mas celulozowych oraz papier mieszany z różnych mas włóknistych. Ze względu na jego gramaturę, czyli masę jednego metra kwadratowego wyrażoną w gramach, wyróżnia się natomiast: bibułki (28 g), papier (od 29 do 160 g), karton (od 160 do 315 g) oraz tekturę (powyżej 315 g).

Jakie papiery najczęściej stosuje się w druku offsetowym?

Wśród papierów najpowszechniej wykorzystywanych przez drukarnie offsetowe, wyróżnia się:

papier offsetowy – mocno zaklejony w masie i powierzchniowo, przez co nie chłonie wody, odporny również na zrywanie powierzchniowe; charakteryzuje się niskim stopniem pylenia (przez co stosowany jest jako papier firmowy i ponownie zadrukowywany w drukarkach laserowych); ma szerokie zastosowanie przy produkcji gazetek, a także jest idealnym surowcem do druku książek, czasopism czy broszur;

papier powlekany – charakteryzuje się wysoką gładkością i połyskiem, dzięki czemu uzyskać można doskonałe odwzorowanie kolorów; idealnie nadaje się do produkcji wyrobów wysokiej jakości, np. ulotek, folderów, katalogów;

kartony i tektury – mają szerokie zastosowanie w produkcji opakowań, okładek książek i katalogów; w zależności od przeznaczenia produktu końcowego można wybierać z szerokiej gamy kartonów o różnych sztywnościach i gramaturach; wyróżnia się kartony powlekane z białym spodem (idealne do produkcji opakowań w przemyśle kosmetycznym, ekskluzywnych katalogów i albumów), kartony powlekane z kremowym spodem (stosowane w produkcji opakowań np. w branży farmaceutycznej), kartony makulaturowe (stosowane do produkcji opakowań, w których strona wewnętrzna nie odgrywa większej roli);

papier samoprzylepny – składa się z dwóch warstw, tj. z podłoża papierowego jednostronnie powleczonego oraz warstwy spodniej pokrytej warstwą klejową; stosowany głównie do produkcji etykiet samoprzylepnych;

papier i karton ozdobny – zazwyczaj są to surowce o fakturowanej powierzchni, białe lub barwione w masie; stosowane są do produkcji zaproszeń, opakowań okolicznościowych; idealne do kreowania ciekawego wizerunku firmy;

papier samokopiujący – posiada warstwy funkcjonalne, dzięki którym możliwe jest kopiowanie; papier zaklejony w masie, biały lub barwiony;

tektura – najgrubszy materiał w poligrafii; wykorzystywany najczęściej w produkcji opakowań – zazwyczaj używana w procesie kaszerowania (pokrywanie tektury innym surowcem zadrukowanym); wyróżnia się dwa rodzaje tektury: tekturę litą oraz tekturę falistą.

Jakie parametry są najbardziej istotne przy wyborze papieru?

Podstawowe parametry, które powinny być brane pod uwagę przy wyborze papieru do projektu drukowanego, to jego gramatura, powleczenie (mat czy błysk), faktura, sztywność, białość (wedug skali CIE) oraz wolumen, czyli grubość.

Jaki papier wybrać do konkretnego projektu?

Jeżeli ktoś chce wdrukować kalendarze, najlepiej wybrać na tzw. plecki sztywne kartony o gramaturze ok. 300 g, a na kalendaria papier offsetowy 80 lub 90 g. Na okładkę notesów reklamowych najlepiej zastosować papier kredowany 300 g, a do wnętrza papier offsetowy 80 lub 90 g. Do ulotek polecane są najczęściej papiery powlekane (kredowane) o gramaturze od 90 do 170 g (lub wyższe – zależnie od przeznaczenia ulotki). Papier o gramaturze do 170 można falcować, ale nie trzeba go dodatkowo bigować, co wpływa korzystnie na cenę wydruku. Do stworzenia papierów firmowych najlepiej wybrać papier offsetowy 90 g lub któryś z gamy papierów ozdobnych o różnych strukturach w gramaturach od 80 do 120 g. W przypadku standardowych wizytówek polecam papier kredowany 300-350 g, a przy wizytówkach tzw. premium papier ozdobny o różnych strukturach w gramaturze 300-350 g.

Jak ustrzec się błędnego wyboru papieru?

Najprostszym sposobem jest zaufanie specjalistom, którzy mają wieloletnie doświadczenie. W przypadku Grupy FKD wystarczy zgłosić się do działu obsługi klienta i określić, jaki projekt chciałoby się wydrukować. W takiej sytuacji opiekun klienta zaproponuje właściwe rozwiązania zgodne z efektem, jaki finalnie chce osiągnąć klient. Na życzenie istnieje także możliwość otrzymania próbek papieru, aby przekonać się, czy konkretna gramatura, kolor, faktura, itp. odpowiadają naszym oczekiwaniom.

Masz dodatkowe pytania? Chcesz dobrać właściwy papier do swojego projektu? Skontaktuj się z nami.