Coraz częściej klienci zwracają uwagę nie tylko na jakość papieru czy druku, ale także na układ graficzny i typografię projektów drukowanych. To, w jaki sposób został zaprojektowany tekst, wpływa bowiem podświadomie na postrzeganie jego treści. Właściwy dobór fontów jest sztuką, którą nie wszyscy jednak opanowali w jednakowym stopniu. Jednym z konkursów, który wyłania najciekawsze projekty drukowane na świecie, jest Red Dot Award: Communication Design. Może warto zgłosić do tej prestiżowej nagrody własne dzieła?

Red Dot Design Award to jeden z najważniejszych i najbardziej prestiżowych międzynarodowych konkursów wyróżniających produkty i projekty komunikacyjne oraz koncepcyjne odznaczające się doskonałym wzornictwem. Jego historia rozpoczęła się w Niemczech w 1955 roku, kiedy w Design Zentrum Nadrenia Północna-Westfalia w Essen wręczono pierwsze statuetki, tzw. Oskary designu. Współcześnie wyróżnienie „Red Dot” zyskało międzynarodowe uznanie jako jedna z najbardziej pożądanych cech jakościowych dla dobrego wzornictwa. Nagrody raz do roku przyznawane są w trzech kategoriach – Red Dot Award: Product, Red Dot Award: Communication Design oraz Red Dot Award: Design Concept.

Czym jest Red Dot Award: Communication Design?

Nagroda, która po raz pierwszy wręczona została w 1993 roku, przyznawana jest w 17 kategoriach, m.in. identyfikacja wizualna, typografia, reklama, plakat, aplikacja mobilna, ilustracja, interfejs www. Międzynarodowe jury docenia osiągnięcia w obszarze projektowania korporacyjnego, reklamy, mediów interaktywnych i dźwięku przesłane do konkursu przez agencje, projektantów i firmy z całego świata. Wszystkie przesłane dzieła prezentowane są na wspólnej wystawie. Największe szanse na wygraną mają projekty cechujące się wysoką jakością projektu, czyli nie tylko dobrym wzornictwem, ale także innowacyjnym podejściem oraz kreatywnością. W tym roku zgłoszenia przyjmowane będą do 1 lipca, dlatego – jeżeli uważasz, że Twoje projekty zasługują na uwagę – możesz nadal wysłać je do oceny specjalistom z Red Dot.

Jakie prace można zgłosić?

W konkursie mogą wziąć udział utwory i projekty opublikowane po 1 lipca 2015 roku, ale przed 1 lipca 2018 roku, które nie były zgłaszane we wcześniejszych edycjach konkursu Red Dot Award: Communication Design. Co ważne, nie można zgłaszać projektów zrealizowanych wyłącznie w celu wzięcia udziału w konkursie – powinny to być dzieła realizowane na czyjeś zlecenie. Zgłoszenia w języku angielskim, zawierające m.in. szczegółowe informacje o projekcie, jego opis, dane kontaktowe klienta i projektanta, należy przesłać do organizatorów w formie oryginału lub w wersji cyfrowej czy multimedialnej (szczegóły na stronie www konkursu). Konieczne jest również uiszczenie opłaty rejestracyjnej, której wysokość zależy od daty rejestracji do konkursu. Chociaż sumy nie są zbyt niskie, coraz częściej polskie firmy i projektanci poddają ocenie swoje produkty i dzieła. Wzrasta bowiem świadomość, że wygrana w tym prestiżowym konkursie otwiera szansę światowej ekspansji marki lub projektanta. Przykładowe dzieła z zakresu projektowania graficznego zobaczyć można pod tym linkiem.